ÄO myndighetsutövning
Kort beskrivning av tjänsteerbjudandet
Tjänsteerbjudandet ger stöd vid myndighetsutövning inom äldreomsorg enligt socialtjänstlagen.
I IT-stödet Treserva kan du ta emot ansökan/e-ansökan, dokumentera utredningar samt fatta beslut om bistånd. Du kan också använda Treserva för att hantera avvikelser samt administrera avgifter och ersättningar.
Du kan även använda IT-stödet Samsa, för informationsöverföring vid samordnad planering av insatser efter slutenvård.
I tjänsteerbjudandet ingår förvaltning och utveckling av program och data utifrån en livscykelmodell och etablerade processer och rutiner. I detta ingår support och stöd till lokala verksamhetsstöd (LVS).
Tjänsteerbjudandet stödjer
- socialtjänstprocessen
- processen för planering av insatser efter slutenvård
- ledningssystem för kvalitet – processen för hantering av avvikelse.
Behov/nytta
Stödet bidrar till en effektiv och kvalitetssäkrad myndighetsutövning, vilket ökar kvaliteten och rättssäkerheten för dem vi är till för.
Villkor för tjänsteerbjudandet
För att använda tjänsteerbjudandet krävs:
- att det finns ett lokalt verksamhetsstöd (LVS)
- utbildning i handläggningsprocess och avvikelsehantering i Treserva
- staden-konto
- behörighet till berörda delar i Treserva
- tillgång till gbg3000-dator och internetuppkoppling.
Förvaltning och utveckling av hårdvara, utrustning, internetuppkoppling och nät ingår inte i tjänsteerbjudandet.
Ägarskap och ansvar för information i de IT-stöd som används ligger hos verksamhetsansvariga inom respektive stadsdelsförvaltning.
Ytterligare information finns i Ansvarsfördelning gemensamma serviceuppdrag för tjänster inom vård och omsorg.
Öppettider
Öppen för stöd och hjälp | Öppen för nyttjande |
Kontakta Support Intraservice.
Ärenden via e-post och formulär tas emot dygnet runt och hanteras normalt under kontorstid. |
Tjänsteerbjudande som i huvudsak erbjuds via ett IT-stöd är normalt öppet för nyttjande dygnet runt, sju (7) dagar i veckan, året runt. Tjänsteerbjudande som i huvudsak erbjuds via personlig kontakt (ex. utbildning och konsultation) är normalt öppet för nyttjande under kontorstid om inget annat är överenskommet. |
Tillgänglighet och prismodell
Tjänstenivåavtal (SLA) | Prismodell |
Saknas för det aktuella erbjudandet | Följande prismodell styr volym och fakturering: Fördelningsnyckel av stadsledningskontoret, (stadsdelsförvaltningar och social resursförvaltning). |
Planerat underhåll | |
Datum för Planerade servicefönster (driftstopp) |