Tjänsteerbjudande: IT-stöd för kostplaneringsadministration
Kort beskrivning av tjänsteerbjudandet
IT-stöd för kostplaneringsadministration hjälper dig som arbetar med måltidsplanering i kök och restaurang att följa den av Göteborg stad beslutade måltidsprocessen.
Processen innehåller steg för att planera, producera, leverera och följa upp måltider till de kommunala kökens matgäster.
I beställa/avbeställa funktionen kan du definiera behov av kost samt volym av måltid.
I planerafunktionen kan du skapa matsedlar med näringsinnehåll, pris och klimatpåverkan ner till portionsstorleksnivå.
I beställningsfunktionen (AivoBeställning-molntjänst) kan du lägga beställningar på mat enligt matplaneringen till tillagningsköken.
Arbetar du i tillagningskök kan du utifrån beställningarna få ut varulistor, som du använder när du beställer maten i stadens ekonomisystem. Du kan beräkna hur mycket köket ska laga utifrån liggande beställning . Slutligen kan du få ut leveransunderlag (följesedel, packlistor, kantinlappar) samt ta ut statistik på individ-, skol- och global nivå.
Systemet stödjer följande processer:
- beställa/avbeställning av måltider
- planering av måltider
- beställning av måltider
- tillagning av måltider
- leveransuppföljning
- servering
- uppföljning
- hantering av specialkost.
Behov/nytta
IT-stöd för kostplaneringsadministration bidrar till
- näringsriktiga måltider för alla målgrupper
- minskat svinn, med ekonomiska och miljömässiga vinster som följd.
Stödet ger också
- förenklad hantering och administration av måltidsplanering och måltidsbeställning
- möjligheter för statistik och uppföljning.
Villkor för tjänsteerbjudandet
- AD-konto och gbg3000-dator bara AD för Aivo-beställning. Behörighet upplagd i systemet utifrån dina arbetsuppgifter.
- Superbehörighet LVS (lokalt verksamhetsstöd).
- All katalogbehörighet: köksmästare och/eller kockar
- Registrera-behörighet: kockar och måltidsbiträden, kan lägga beställningen.
- Aivo-beställning har också ökad behörighetskontroll i WAM.
- Utbildning: Grundkrav för att få använda tjänsten är att ha ett lokalt verksamhetsstöd som står för utbildning av nya användare.
- LVS är första linjens support.
- LVS har möjlighet till fördjupad support av systemförvaltare på Intraservice. Supporten är öppen för LVS 08:00 - 16:30
Öppettider
Öppen för stöd och hjälp | Öppen för nyttjande |
Kontakta Support Intraservice.
Ärenden via e-post och formulär tas emot dygnet runt och hanteras normalt under kontorstid. |
Tjänsteerbjudande som i huvudsak erbjuds via ett IT-stöd är normalt öppet för nyttjande dygnet runt, sju (7) dagar i veckan, året runt. Tjänsteerbjudande som i huvudsak erbjuds via personlig kontakt (ex. utbildning och konsultation) är normalt öppet för nyttjande under kontorstid om inget annat är överenskommet. |
Tillgänglighet och prismodell
Tjänstenivåavtal (SLA) | Prismodell |
Saknas för det aktuella erbjudandet. | Följande prismodell styr volym och fakturering: Fördelningsnyckel av stadsledningskontoret, (stadsdelsförvaltningarna och utbildningsförvaltningen). |
Planerat underhåll | |
Datum för planerade servicefönster (driftstopp). |