IT-arbetsplats – Klient som tjänst
Klient som tjänst, en del av IT-arbetsplats; leasingtjänst för certifierade datorer och enheter konfigurerade för IT-arbetsplats.
Inom klient som tjänst levereras IT-utrustning, dator och tillbehör med livscykelhantering. Verksamheten får större kontroll över vilken hårdvara man förfogar över, vad den kostar och att hårdvaran är uppdaterad och säker.
I livscykelhantering av hårdvaran ingår:
- Funktionsbaserat inköp
- Beställningsportal
- Inventariesystem inklusive rapporter
- Ersättningsenhet vid incident inom 12 timmar (enhet obrukbar)
- Förlusthantering
- Korttidshyra
- Återtag
- Åldersutbyte
Ytterligare information om funktioner och villkor för Klient som tjänst finns beskrivet i Intraservice tjänstekatalog.
Tillämpliga lagar
- Tryckfrihetsförordning (1949:105) — Allmänna handlingar
- Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) — Allmänna handlingar
- Svensk version av dataskyddsförordningen — Personuppgifter
- Arkivlag (1990:782) — Information som ska arkiveras
- Arkivförordning (1991:446) — Information som ska arkiveras
- Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om elektroniska handlingar, RA-FS 2009:1 — Information som ska arkiveras
- Riksarkivets föreskrifter om och allmänna råd om tekniska krav på elektroniska handlingar, RA-FS 2009:2 — Information som ska arkiveras
- Brottsbalk (1962:700) — Dataintrång
- Brottsbalk (1962:700)2 — Grovt dataintrång
- Brottsbalk (1962:700) 9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet — Bedrägeri
Behov/nytta
Nyttan med Klient som tjänst är att fullt ansvar tas för livscykelhantering av IT-utrustning genom att erbjuda enkla och automatiserade processer inklusive stödjande verktyg. Tjänsten möjliggör enkel beställning, ökad tillgänglighet, centrala processer samt ökat återtag och återanvändning av IT-utrustning.