Stadsnät-WAN
Kort beskrivning av tjänsten
Tjänsten Stadsnät – WAN möjliggör anslutning till fibernätet, vilket är en förutsättning för utbyte av information både internt, mellan förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad samt externt via internet.
I stadsnätet kan datakommunikation ske säkert och möter kraven på tillgänglighet.
I de fall där en verksamhet tillfälligt inryms i provisoriska lokaler finns alternativ till traditionell uppkoppling. Utredning för detta görs av Intraservice.
Ytterligare information om tjänsteerbjudanden, funktioner och villkor för Stadsnät – WAN finns beskrivet i Intraservice tjänstekatalog.
Tillämpliga lagar
- Lagen om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster (SFS 2018:1174) — Samhällsviktiga tjänster
- Förordning (2018:1175) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster — Samhällsviktiga tjänster
- Brottsbalk (1962:700) — Dataintrång
- Brottsbalk (1962:700)2 — Grovt dataintrång
- Brottsbalk (1962:700) 9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet — Bedrägeri
Behov/nytta
Nyttan med tjänsten är att den ger tillgången till externa och interna IT-resurser/information/IT-tjänster.
Nyttan är stor eftersom tjänsten är en grundförutsättning för de flesta andra IT-tjänster och för stadens digitalisering.
Tjänsteerbjudande
Stadsnät-WAN erbjuds med två olika hastigheter 1 Gbit/s och 10 Gbit/s samt att båda bredbands hastigheterna går att få redundanta. Alla anslutningar erbjuds dessutom med tre olika servicenivåer.
Mer information finns under varje tjänsteerbjudande se nedan
Servicenivå bas
- Avhjälpningstid 07 – 18 (vardagar).
- Åtgärdstid 6 timmar
- Tillgänglighet 99,95%
Servicenivå utökad
- Avhjälpningstid 00 – 24 (alla dagar).
- Åtgärdstid 6timmar
Servicenivå kritisk
- Avhjälpningstid 00 – 24 (alla dagar).
- Åtgärdstid 4 timmar
- Tillgänglighets tid 00 – 24 (alla dagar).
- Tillgänglighet 99,95%