Så arbetar vi

Vi på redovisningstjänster arbetar för högre kvalitet och effektivare service. Ett sätt att nå dit är att att dela in vårt arbete efter processerna för leverantörsreskontra, kundreskontra samt redovisning och bokslut.

Att arbeta processorienterat skapar förutsättningar oss för att arbeta i redovisningsprocesserna på ett gemensamt, effektivt och kvalitativt sätt. Därför är det också viktigt att du som kund använder våra officiella kontaktvägar när du vill ha hjälp. På vår ingångssida hittar du mejladress, telefonnummer med mera. Alltså, vänd er till funktion, inte till person.

Vår arbetsorganisationen är indelad i tre grupper

  • leverantörsreskontragruppen
  • kundreskontragruppen
  • redovisning

Varje grupp har en ansvarig enhetschef. På bilden nedan kan du se hur uppdelningen ser ut:


Enhetschef
Mikael Ekstrand
Enhetschef
Ulf Fransson
Enhetschef
Anna Westphal 
Processgrupp
Leverantörsreskontra
Processgrupp
Kundreskontra
Processgrupp
Redovisning

Team A
Förskoleförvaltningen
Grundskoleförvaltningen
Intraservice





Team B
Äldre samt vård- och omsorg
Funktionshinder



Team C
SF Nordost
SF Centrum
SF Sydväst
SF Hisingen


Alla medarbetare tillhör någon av grupperna.  Inom leverantörsreskontragruppen och kundreskontragruppen arbetar medarbetare med flera förvaltningar. Detta görs för att minska sårbarhet och att nå hög och jämn service till våra kunder.

Leverantörs- och kundreskontragrupperna delas in i tre olika team som fördelar det dagliga arbetet mot kunder inom respektive team. Inom redovisningsgruppen arbetar redovisningssamordnarna. Varje kundförvaltning har här en utsedd person som är redovisningssamordnare. 

Om du undrar över vart du ska vända dig med en specifik fråga, klicka dig in till sidan Vem vänder jag mig till? för rådgivning.

Vad innebär det för mig som kund?

Kundansvarig är enhetscheferna för redovisningstjänster. Kundförvaltningarna har en utsedd redovisningssamordnare som samordnar förvaltningens redovisning. Det är fortfarande er redovisningssamordnare ni vänder er till kring boksluts- och redovisningsfrågor.

Övriga löpande frågor skickas via mail. Du kan också kontakta enheten via telefon. 

Varför en processinriktad organisation?

Några fördelar med att arbeta processorienterat är att servicen till dig som kund blir jämnare och verksamheten blir mindre sårbar. Det gör oss mer effektiva, specialiserade och förenklar dessutom välkomnandet av nya kunder.

Ni har väl inte missar vår kundsida här på intranätet?

Adressen är lätt att komma ihåg: https://intranat.goteborg.se/redovisningstjanster

Här hittar du information om våra kontaktvägar. Vi lägger också ut information här om vi tillfälligt behöver ändra våra öppettider i supporten, och annat som kan vara bra att veta för dig som kund.

Varje processgrupp har en egen undersida där du hittar mallar, blanketter, lathundar och annat matnyttigt. Dessutom ligger här dokumentet som beskriver vilka arbetsuppgifter inom processen som redovisningstjänster ansvarar för, och vilka uppgifter som ligger på respektive förvaltning. Detta kallas för "processer och gränssnitt".