eGO:s IT-ambassadörer coachar kollegorna

Under våren har projektet eGO:s IT-ambassadörer i hemtjänsten arbetat med att förbereda sig själva och sina verksamheter för en ökad digitalisering. De har deltagit i regelbundna träffar med projektet och sedan arbetat på olika sätt ute i sina verksamheter, där de ska fungera som coacher och lokala utbildare för nya IT-stöd och välfärdsteknik.

Att vara IT-ambassadör är jätteroligt, säger Bengt Wullt från hemtjänsten i Örgryte-Härlanda. Jag har försökt förmedla till mina kollegor vad vi har pratat om på de centrala träffarna. Vi har till exempel pratat om välfärdsteknik och vilka möjligheter som finns där.

Bengt Wullt, från hemtjänsten i stadsdelen Örgryte-Härlanda.

I samband med ett APT passade Bengt Wullt och kollegan Nathalie Fredriksson på att prata med de övriga i gruppen om det mobila arbetssättet som kommer till hösten. De använde sig av upplägget från en av eGO-träffarna och lät kollegorna sitta i smågrupper och diskutera kring vilka fördelar de ser med att kunna arbeta mobilt med bland annat dokumentation och schemahantering.

Jag blev positivt överraskad av att de engagerade sig mycket i diskussionerna. Vi märkte att det finns ett stort intresse och det var många kloka tankar som kom fram, berättar Bengt Wullt.

Till hösten väntar ett intensivt arbete, när PluGo (stadens nya IT-stöd för planering och uppföljning) ska införas i hela hemtjänsten. IT-ambassadörerna är lokala utbildare och ska utbilda alla undersköterskor i den nya mobilappen.

Det är kul att det kommer igång och om ingenting strular tror jag att det kan gå ganska snabbt att få medarbetarna att tycka att det är bra, säger Bengt Wullt. Och om vi kan minska stressen och pressen i hemtjänstens arbete så det ju guld värt. Så nu håller vi tummarna för att allt fungerar som det ska.