Så fotar du i Göteborgs Stad

I Göteborgs Stad används foto för att kommunicera vad staden gör och varför. Foto är bra om du vill väcka känslor och berätta om din verksamhet. Du kan använda foto för att dokumentera en händelse eller ett sammanhang. I Göteborgs Stad kommunicerar vi med dokumentärt foto i första hand. I andra hand illustration.

Stadens bildmanér för foto 

Läs mer om stadens bildmanér i stadens grafiska manual.

Foto från mediabanken 

I stadens mediabank finns foton som du enkelt laddar ner.
Läs mer om Mediabanken här.

Beställning eller rådgivning

Behöver du rådgivning kring film kontakta enheten visuell kommunikation
Om du vill ha hjälp med din produktion kan du vända dig till enheten visuell kommunikation eller upphandlade byråer.

Fotografera själv

Det är viktigt att anpassa sig till verksamheten när du fotograferar och filmar. Informera om vad du ska göra och fotografera bara de som vill vara med.

  • Vi eftersträvar att stillbilder ska ha rak horisont. Det ska vara enkelt att se vad som är viktigt. Undantag görs när det är berättigat för bildens konstnärliga kvalitet eller är ett förevigat ögonblick.
  • Vid publicering på nätet krävs tydlighet. Med det menar vi att det som är viktigt ligger i fokus och att bilden har ett givet centrum.

En person går i vårsolen längs avenyn. I bakgrund sitter flera personer på bänkar.

Vårsol på Avenyn. Foto: Frida Winter

För att ett foto ska användas krävs följande:

  • Bilden ska vara fotograferad i en verksamhet och upplevas autentisk.
  • Bilden ska ha en konstnärlig kvalitet i bildkomposition och ljussättning. Den ska även vara av god teknisk kvalitet och ha skärpa på rätt ställen.
  • Avtal med den medverkande som godkänner lagring och publicering måste finnas.
  • Information om vad bilden föreställer och i vilket sammanhang den är tagen måste finnas.
  • Bilder ska fotograferas och väljas utifrån hur de ska användas. Tänk på vad som ska kommuniceras, tekniska förutsättningar och syftet med din kommunikation. Till exempel kräver en omslagsbild för en katalog eller en utomhuskampanj mer av en bild i både komposition och format än till exempel att dokumentera en verksamhet.

Lagar och regler 

För frågor om Dataskyddsförordningen kontakta ert lokala dataskyddsombud eller dataskyddskontakt.