Följa upp
Göteborgs Stads inköp och upphandling har ansvar att genomföra kontinuerliga uppföljningar av samtliga ramavtal under en avtalsperiod. Syftet är att uppnå de mål och ambitioner som satts upp i upphandlingen. Till grund för uppföljningen ligger ramavtalets villkor och krav.
Ramavtalen förvaltas och följs upp för att
- säkerställa att kvaliteten på köpta varor och utförda tjänster håller avtalad nivå
- säkerställa att skattemedel används på bästa möjliga sätt
- uppnå verksamhetsmål
- uppnå en affärsmässig relation mellan upphandlande myndighet och leverantör
- uppnå en god konkurrens på lika villkor då ställda krav upprätthålls under avtalstiden.
Så följer vi upp ramavtalsleverantören
- Kontroll av uppfyllande av ställda krav på till exempel kvalitet, miljö, etik och social hänsyn.
- Kontroll av leverantörens ekonomiska stabilitet.
- Kontroll av att leverantören sköter betalningar av skatter och avgifter.
- Kontroll av omsättning på ramavtal.