Kriskommunikation i sociala medier

Sociala medier är ett effektivt sätt att nu ut till många snabbt och kan därför vara mycket användbart vid händelse av kris men det finns några saker att tänka på. Här lyfter vi  vad du bör ha i åtanke för en så effektiv kommunikation som möjligt.

Innan du kommunicerar ska du säkerställa att sociala medier är rätt kanal att använda. Här hittar du riktlinjer för Göteborgs Stads arbete med kriskommunikation - Kommunikation i staden

Checklista för kriskommunikation i sociala medier

1. Inlägget kommer synas flera dagar framåt

Ett inlägg i sociala medier kan delas och spridas långt efter att det publicerats. Lägg väsentlig säkerställd information direkt i inlägget och hänvisa till exempelvis goteborg.se för att följa utvecklingen. 

Bevaka om länken bryts. Uppdatera när krisen är över, även i det ursprungliga inlägget.

2. Kolla efter krockande inlägg innan publicering

Flera inlägg under kort tid konkurrerar med varandra och glada inlägg i ett krisläge kan bli väldigt fel. Dubbelkolla att inget annat inlägg är schemalagt strax efteråt. Spara i så fall det schemalagda inlägget som utkast. 

3. Du ansvarar för att bevaka inlägget

Du som gör inlägget ansvarar för att se till att frågor besvaras och att olämpliga kommentarer modereras. Läs på om hur vi bemöter och modererar, se ovan.

4. Gör ett  nytt inlägg om något väsentligt förändras

Har du ny viktigt information så gör ett nytt inlägg. Du kan inte räkna med att de som sett det ursprungliga inlägget ser en uppdatering i samma inlägg. 

5. Uppdatera när det är över

Om det är en större händelse som pågått mer än ett dygn bör du göra ett nytt inlägg om att faran är över. Uppdatera äldre inlägg i ämnet, så att det framgår överallt att faran är över. 

För mer information om kriskommunikation i digitala kanaler besök: