Nya serviceguiden

Här hittar du uppdaterad information om nya serviceguiden, platsen där vi lägger kontaktuppgifter som ska synas på framför allt goteborg.se.

Lansering

Första veckan i februari lanserade nya serviceguiden utåt för göteborgarna. 

Servicetyper och inriktningar

Med nya serviceguiden passar vi på att se över både servicetyper och inriktningar.

Inriktningar blir filter

Det finns större möjligheter att ha flera filter och vi kan döpa dem till det vi vill, så vi behöver inte lägga profil, utbud och service i samma korg. Hör av dig om du vill lägga till filter på någon servicetyp.

Servicetyper

Vi har dragit ner på antalet servicetyper. Tidigare hade vi ibland en servicetyp per verksamhet om de är udda, till exempel EU-information. Dessa udda poster har flyttat ihop i en Övrigt-servicetyp.

Fördelar för dig:

  • Du får färre servicetyper att skrolla igenom.
  • Du behöver inte beställa en ny servicetyp för en ny verksamhet som det bara finns en av.

De servicetyper där det finns flera av samma service har vi behållit vi, som grundskolor, naturområden och socialkontor.

Bilder i serviceguiden

Bilderna i serviceguiden ska främst finnas för igenkänning, det är en plats du ska och kan besöka. Så det ska helst vara bild på entrén eller byggnaden. Det behövs inga bilder enbart för dekoration.

För bilderna i nya serviceguiden har vi valt ett format som är 16:9. Bilderna ska framför allt bidra till identifiering och igenkänning av en plats, de visas i sökresultat-listningar och som en inledning på sidor. Ett liggande format tar inte lika mycket höjd i anspråk och trycker inte heller ner kontaktinformationen lika långt som ett traditionellt format (4:3).

Du kan beskära bilden till rätt format direkt i serviceguiden. Spara gärna ändå undan originalbilderna om det kommer nya behov eller möjligheter i framtiden som kräver andra bildstorlekar. Spara bilderna i minst 2424 x 1363 pixlar, men då kan du inte beskära dem ytterligare. 

I mediaarkivet finns nu minsta storlek inlagd som format att spara ner. Vill du beskära bilden så gör det utifrån originalfilen i mediaarkivet. Därefter kan du exportera den beskärda delen till rätt format för serviceguiden.

Tillgänglighetsdatabasen

I nya serviceguiden slipper du lägga in länken till tillgänglighetsdatabasen, den hämtas automatiskt därifrån.

Behörigheter

De behörigheter som idag finns till serviceguiden flyttas över till den nya. Behörigheten kommer att fungera på samma sätt som idag, att den ger åtkomst till serviceguiden, men inte till annat innehåll på goteborg.se eller enhetssidorna. Du kommer däremot att kunna se behörigheten i samma vy som behörigheterna till goteborg.se. 

Enhetskatalogen är borttagen

Enhetskatalogen, den separata ingång vi har haft för Serviceguiden på goteborg.se är helt borttagen.

När du länkar till enheter tar du i stället Länk till sida för något av de här valen:

  • kontaktsida på enhetssida eller startsidan för enhetssidan
  • enhetens sida på en hittasida
  • kontaktsida på kategorisidorna
  • kategorisida där enheten finns i kontaktrutan

Finns inget av ovanstående, så kontakta oss på support.digitalakanaler@goteborg.se, så hjälper vi dig att lösa det.

Om serviceguiden

Serviceguiden, den databas vi använder för kontaktuppgifter på goteborg.se och enhetssidorna, byter vi ut mot ett modernare och mer flexibelt verktyg. Den nya serviceguiden kommer att ha flera förbättrade funktioner samt få informationen bättre anpassad för sökmotorerna. Intraservice bygger den i vår gemensamma webbportal där goteborg.se, intranätet och kalendariet redan ligger. När den nya är klar lämnar vi den gamla som finns i Lotus Notes.

Frågor: support.digitalakanaler@goteborg.se