Grafisk profil, bild, film och podd

Grafisk profil, fotografier, illustrationer och film är viktiga byggstenar i vår kommunikation som förstärker våra budskap. Här får du en överblick över stadens gemensamma verktyg och länkar till mer information.

För stöd i frågor kopplat till grafisk profil, bild och film kontaktar du visuell kommunikation på Intraservice via: visuell.kommunikation@intraservice.goteborg.se

Grafisk profil och manual

Den grafiska profilen gör att vi är tydliga som avsändare och bidrar till enhetlig kommunikation och bilden av en stad. Stadens profil är utformad utifrån krav på digitalisering och är tillgänglighetsanpassad utifrån nya lagkrav. Grafisk profil innehåller byggstenarna logotyp, typsnitt, färg, bild och designsystem för mallar.

Stadens grafiska profil och manual – goteborg.se/grafiskprofil 

Så fotar du i Göteborgs Stad

På temasidan Kommunikation i staden finns information om hur du fotar i Göteborgs Stad. Du hittar tips på vad du ska tänka på när du ska fotografera själv och du hittar information om beställning och rådgivning.

Så fotar du i Göteborgs Stad

Mediabank – bilder och filmklipp

I stadens mediabank kan du ladda ner bilder och illustrationer. Alla bilder i mediabanken följer stadens bildmanér och har laglig grund för publicering. På temasidan Kommunikation i staden kan du läsa om inloggning, behörigheter och personuppgiftsbehandling med mera.

Mediabank  bilder och filmklipp

Så gör du tillgänglig film i Göteborgs Stad

På temasidan Kommunikation i staden finns information för dig som vill göra film. Du hittar tips, checklistor och lathundar om produktion, textning och publicering. Här får du också information om kurser och hur du beställer film.

Så gör du tillgänglig film i Göteborgs Stad

Videoplattform och lagring av film

På temasidan Kommunikation i staden finns information om stadens videoplattform play.goteborg.se. Där lagrar du färdiga filmer för att sedan bädda in dem i det sammanhang där filmen ska användas.

Videoplattform och lagring av film

Podd 

Planera din podd 

En podcast, eller podd kan var ett bra sätt att erbjuda fördjupning till en intresserad målgrupp i ett avgränsat ämne. Se till att ha ett tydligt syfte och mål med din podd. Samma regler gäller för en ny podd som för att starta andra nya kanaler i sociala medier, så följ råden på sidan Från Idé till registrering. 

Sprid din podcast 

Via poddhotell 

För att sprida podden till de appar där man kan prenumerera och lyssna på dem behöver du ladda upp podden på ett poddhotell. Det finns flera poddhotell som erbjuder gratis uppladdning.  
Marknadsför din podd genom att berätta att den finns att lyssna på där poddar finns, eller till en sida på goteborg.se, inte genom att hänvisa till enskilda poddhotell. 

Via goteborg.se  

Ladda upp podden på play.goteborg.se. Därifrån kan du sedan bädda in den på på goteborg.se. utan att det skapas cookies. Det är okej att länka till poddhotell i texten, men inte att bädda in på sidan. Gör en egen sida för podden och beställ en kortadress för att få en bra länk att dela och sprida.  


Tänk på att erbjuda alternativ

Vi ska vara inkluderande och erbjuda olika sätt att ta sig information.  
Om podden i sig inte är komplement till text som redan finns, så ska den kompletteras med text för att inte stänga någon ute.  Du kan till exempel göra en aktuelltartikel om varje nytt avsnitt där du berättar om avsnittets innehåll. Du kan välja att transkribera hela innehållet, men artikelformatet är mer inbjudande till läsning och det viktiga är inte att texten är ordagrann utan att den förmedlar samma sak. 
 
Även om många lyssnar via olika appar så är det viktigt att podden också syns i sitt sammanhang på goteborg.se där vi kan erbjuda ett alternativ för den som inte är van poddlyssnare eller inte vill ladda ner någon app.