Annonsering i digitala kanaler

Vid annonsering i digitala kanaler är utgångspunkten att vi ska ha kontroll på var vi syns. Vi ska också säkerställa att vi följer lagar och riktlinjer.

Annonsera säkert

Vi ska undvika enkla lösningar som automatiska placeringar som kan ge räckvidd på ett stort antal webbsidor, men som vi inte kan styra över. Vi ska göra aktiva val och ha kontroll över i vilka sammanhang vi syns.  

Annonsera smart

Var smart med hur du väljer målgrupp. Undvik att göra urval efter intressen som kan uppfattas som känsliga på något sätt. Tänk på att vi måste kunna motivera varför vi väljer och väljer bort vissa grupper. Begränsa också hur mycket information som sparas och lagras,

Annons eller sponsrat inlägg

Generellt rekommenderas att i första hand använda våra egna kanaler och betala för att få större räckvidd på organiska inlägg i sociala medier. Att lägga pengar på inlägg som har fått bra mottagande av egen kraft ger ofta mest utdelning för pengarna.  Ibland är det motiverat att annonsera bredare.

Vid större kampanjer är annonser det självklara valet

Annonser är bra för att anpassa innehållet för olika målgrupper, att använda olika bilder och olika tilltal beroende på vilka vi vill nå. Annonser har ofta en kort text och behöver vara rakt på sak. Annonser i sociala medier bör kompletteras med minst ett organiskt inlägg där du kan förklara lite mer. Ett organiskt inlägg hittas också lättare av någon som sett kampanjen och letar efter innehållet i efterhand.

Tänk på att fånga intresset direkt. Många skrollar snabbt och hinner bara se någon sekund av en film, så den måste börja direkt med något som fångar ögat.

Annonser ska vara tillgängliga. Det är viktigt att budskapet framgår även för den som inte ser eller kan tolka text i en bild. Inläggstext går att få uppläst och översatt till flera språk och om den är bra så kan du fånga upp även dem som inte ser filmen eller bilden. Text i bild och film utan ljud kan därför vara okej i annonser, så länge budskapet inte går förlorat.

Så gör du

För att kunna göra annonser och sponsrade inlägg i sociala medier behöver du ha ett kort att betala med, eller ett samarbete med en byrå som sköter betalningen.

På Facebook och Instagram klickar du ur att annonsen visas i audience network. Det gör att annonsen inte visas i sammanhang utanför Facebook och Instagram, där vi inte har kontroll över sammanhanget.